Een tweedehandsauto met hogere kilometerstand kopen, is dat slim?

Dat je geen tweedehands benzineauto moet kopen met een kilometerstand van hoger dan 100.000 (of een dieselauto met een stand van hoger dan 200.000), mag inmiddels naar het rijk der fabelen worden verwezen. De kwaliteit van de auto’s is de afgelopen decennia flink verbeterd, en daarmee ook de levensduur. Ben je dus van plan om een tweedehandsauto aan te schaffen, bijvoorbeeld ter vervanging of aanvulling van je, dan hoeft de kilometerstand niet meer leidend te zijn. Kwaliteit is namelijk veel belangrijker.

Toch is de kilometerstand niet volledig overbodig. Gemiddeld genomen neemt het benodigde (grote) onderhoud toe vanaf een kilometerstand van 200.000. De kans op slijtage van bijvoorbeeld de distributieriem, koppeling, versnellingsbak, schokdempers en startmotor neemt dan bijvoorbeeld aanzienlijk toe. Dit kan onder meer verschillen per merk, maar minstens zoveel per gebruikstype. Werden de 200.000 kilometers die op de teller staan voornamelijk gereden op lange stukken snelweg, dan is de kans op benodigd onderhoud nog altijd kleiner dan wanneer de auto altijd kleine ritjes heeft gemaakt. Er moet dan immers veel vaker geremd en gas gegeven worden, waardoor het slijtageproces veel sneller gaat dan bij een gelijkmatige snelheid zonder al te veel remmen.

 

Check de auto grondig

Het beste wat je kunt doen, is dus de tweedehandsauto die je mogelijk wilt kopen aan een grondige check te onderwerpen. Maak bijvoorbeeld sowieso een proefrit, zodat je eventuele gebreken tijdens het rijden kunt herkennen. Loop bovendien altijd een rondje rondom de auto en vergeet bovenal niet te vragen naar wat voor ritten er vooral mee gereden zijn. Auto’s die vaak op de snelweg hebben gereden, hebben bovendien vaak kleine sporen van steenslag op de motorkap en voorruit. Een auto voor korte afstanden zal dit dus een stuk minder hebben.

Tot slot is ook het onderhoudsboekje enorm belangrijk wanneer je de aankoop van een tweedehandsauto overweegt. Hierin staat al het onderhoud dat er aan de auto is verricht. Doorgaans heeft een auto jaarlijks of bij iedere 20.000 kilometer onderhoud nodig. Zie je dat er behoorlijk wat achterstallig onderhoud is, dan is het misschien slimmer om van de koop af te zien. Wat je vaak ziet, is dat mensen hun auto vervangen wanneer er grote kostenposten aan dreigen te komen. Twijfel je, vraag dan welk onderhoud de verkoper verwacht in de komende tijd. Alleen daar al voor kan het raadzaam zijn om een auto bij een officiële verkoper te kopen en niet via een particulier.